Aşırı el terlemesi; her sağlıklı insanın yaşadığı vücut ısısının korunmasına yarayan terleme fizyolojik bir olaydır. Terleme sayesinde vücut ısımızın dengesi korunur ve sabit kalır.

Tuz ve su bazlı olan ter, duygusal veya çevreden kaynaklı oluşabilir. Terleme olayı vücudun genel olarak koltukaltı bezleri, ayak ve ellerde görülür.

Bu terleme kimi zaman normal karşılanırken kimi zaman ise bir sorun teşkil eder. Bu sorunlardan bir tanesi olan ve hastalık olarak gözlemlenen halk arasında aşırı el terlemesi olarak bilinen ‘’hiperhidroz’’ hastalığıdır.

Bu rahatsızlık sonucunda dış çevre ve duygusal değişimler olmasa dahi elde aşırı terleme olur ve bu durum kişide ciddi anlamda özgüvensizlik ve mutsuzluğa neden olur.

Aşırı el terleme rahatsızlığı yaşan kişilerde hayatında ciddi olumsuzluklar yaşanır ve bunun sonucunda hem sosyal hayat hem de kariyer hayatında sorunlar ortaya çıkar.

İş görüşmesinde tokalaşma durumunda veya önemli bir evrak tutma durumunda el terlemesi nedeniyle sosyal hayat ilişkimiz kötüye gider ve hoş olmayan bir sonuçla karşı karşıya kalınır.

Bu sağlık sorunun hayati tehlike açısından bir problem oluşturmasa da pskilojik olarak insanları rahatsız edebilir. Ter bezlerinin aşırı çalışması sonucunda oluşan hiperhidroz genellikle ergenlik döneminde başlar ve sonrasında devam eder.

Bu hastalığın tedavisi için ameliyat ya da harici ürün olarak birçok yöntem vardır. Aşırı terlemenin hastalık mı ya da normal bir durum mu olduğunu gözlemlemek için mutlaka doktora görünmek gerekiyor.

Eğer ter Bezleri normalden fazla çalışıyorsa doktor kontrolünde tedavi uygulanılır ve iyileşme süreci başlar.

İnsanların çoğunluk olmasa da bir kısmında görülen aşırı el terlemesi (hiperhidroz) ciddi bir risk yaşamasa dahi mutlaka tedavi edilmesi gereken bir rahatsızlıktır.

aşırı el terlemesi

Aşırı El Terlemesine Neler Sebep Olur?

İnsan doğasında var olan terlemenin altında birçok neden yatar bu sebepler dış çevreden duygu değişimine ya da hastalığa kadar uzanabilir.

Aşırı el terlemesinin nedenleri, birçok neden vardır ve dikkate alınması gerekmektedir. Bu sebeplerden bazıları:

• Anlık duygu değişimleri
  • Sıcaklık
  • Hareket etme
  • Tümör
  • Gut
  • Obezite
  • Diabetes Mellitus (şeker hastalığı)
  • Civa zehirlenmesi
  • Aşırı aktif tiroid bezi
  • Menopoz
  • Psikolojik bozukluklar
  • Hamilelik
  • Enfeksiyon Hastalıkları
  • Kalp Yetmezliği
  • Hipoglisemi
  • Uyuşturucu, alkol

Aşırı El Terlemesi Nasıl Tedavi Edilir?

Aşırı terleme genellikle istihdam, kişisel ilişkiler ve eğlence aktiviteleri gibi günlük aktivitelere müdahale eder ve önemli bir sosyal utanç kaynağı olabilir.

Örneğin, palmar hiperhidrozu olan hastalar, bazen el titremesine veya nesneleri kavramaya engel olan ıslak, nemli ellere sahiptir.

Aksiller hiperhidrozu olanlar, koltuk altlarından bolca terlerler ve giyindikten kısa bir süre sonra giysilerini lekelemelerine neden olurlar. Ayakların aşırı terlemesi olan plantar hiperhidroz, çorapları ve ayakkabıları ıslatarak ayak kokusunun artmasına neden olur.

Hiperhidroz semptomları genellikle çocukluk ve ergenlik döneminde fark edilir hale gelir. Çoğu durumda, terleme oldukça şiddetli olabilir, günlük yaşamı etkileyebilir ve sosyal utanç yaratabilir.

Kişi, acımasız, aşırı terleme nedeniyle kendini rahatsız hissedebilir, kendine güvenebilir ve kendi imajında değişiklik olabilir. Aşırı terlemenin stres, duygular veya egzersizden kaynaklanabileceği düşünülmektedir. Ancak kendiliğinden de ortaya çıkabilir.

Büyük bir özgüven kaybına ve ilişkilerde olumsuz sonuçlara neden olan aşırı el terlemesinin elbette çözümü vardır. İlk olarak yapmanız gereken doktorunuza muayene olup bu durumun rahatsızlık olup olmadığını öğrenmektir.

Bu tedaviler arasında birçok yöntem vardır ve kesin çözümün olabileceği tedavilerin yanı sıra geçici olarak tercih edilen tedaviler de bulunmaktadır. Lokal, sprey, krem, jel ve ameliyat çok çeşitli çözümü olan aşırı el terlemesinin en kesim çözüm yöntemi cerrahi işlemlerdir.

hiperhidroz

Sprey Ve Jeller

Avuç içi terlemeyi engellemek için akla ilk gelen tedavi yöntemi önleyici maddeler olan sprey ve jellerdir.

Sprey olarak kullanılan antiperspirant olarak da adlandırılan bu maddeler deodoranta çok benzese de deodoranttan oldukça farklıdır.

Antiperspirantlar ter gözeneklerini geçici olarak tıkayarak bir süre terlemeyi engellerler ve kokuları yoktur.

Deodorantlar ise ter kokusunu önlemek amaçlı üretilmiş olup ter bezlerinin gözeneklerini tıkamaz ve terleme olayı devam eder.

Antiperspirant kesin bir çözüm olmamakla beraber geçici olarak avuç içi terlemesine iyi gelir ve sizi bu durumdan kısa süreli de olsa kurtarır.

Jeller ise antipersipantlar gibi geçici olarak aşırı el terlemesine çözümdür. Bu yöntemler sayesinde terleme az da olsa durur ve geçici olarak çözüm olanağı sağlanmış olur.

Botoks Enjeksiyonu

Botoks ile aşırı el terleme rahatsızlığı (hiperhidroz) kolay ve çabuk sonuç veren bir yöntemdir. Botoks işlem süreci 15-20 dakika arasında gerçekleşir.

BotoksBotoks yapılmadan önce botoks yapılacak bölge işaretlenir ve uyuşturma işlemi gerçekleştirilir. Daha sonrasında tedavinin devamı için botoks işlemi cilde uygulanır.

Botoks işlemi cilde uygulandıktan sonra ter bezlerinin çalışma aktivitesi engellenir ve terlemede ciddi oranda azalma gözlenir.

Bu 15-20 dakikalık işlem sonucunda 6-7 ay boyunca terleme işlemi durur ve aşırı el terleme sorunu ortadan uzun bir süre boyunca kalkmış olur.

Botoks işlemi bittikten sonra rahatsız edici bir durum yaşanabilir fakat bur durum bir hafta içinde geçecektir ve tedavinin sonucu gözle görülecektir.

İyontoferez İle Tedavi

İyontoferezSık olarak botoks veya ameliyatla aşırı el terlemesi tedavi edilmektedir. İyontoferez ile aşırı el terlemesi (hiperhidroz) tedavisinde basit yapılı bir cihaz kullanılır ve bu cihaz sayesinde tedavi işlemi gerçekleştirilir.

İyontoferez tedavisi kişiden kişiye farklılık gösterir ve doğru tedavi uygulama işlemi sonucunda tedavi başarılı gerçekleşmiş olur.

İyontoferez ile tedavi yönteminin nasıl olduğu tam olarak anlaşılmasa da çoğu kişide başarıyla sonuçlanmıştır. İyontoferez işlemi uygulanırken cildin üzerinden hafif bir elektrik akımı iletilmesi için su kullanılır.

Elektrik akımı su ile etkileşerek cildin tabakasında kalınlaşma olmasına neden olur. Bu sayede ter çıkışı engellenmiş olur ve terleme de ciddi oranda azalma olur.

İyontoferez ile tedavi yöntemi hamile kadınlarda ve epilepsi hastalığı olan insanlarda kullanılmamaktadır. Bu yöntem botoks kadar tercih edilmese de tedavi olarak kullanılan yöntemlerden birisidir.

Cerrahi Tedavi

Hiperhidrozlu hasta, durumlarını hafifletmek için oral veya topikal ilaçlar, terlemeyi önleyici maddeler veya bitkisel ilaçlar dener, ancak bu çabaların sadece geçici bir faydası vardır veya hiç faydası yoktur.

Uzun vadeli sonuçları kanıtlanmış tek tedavi, sempatik zincirin cerrahi olarak kesilmesini içerir. Bu sinirler öncelikle cilde kan akışını ve ter bezlerinin işlevini etkiler.

Göğüsteki sempatik sinirlerin kesintiye uğraması, kol ve eldeki damar ve arterlerin genişlemesine ve ayrıca terlemenin tamamen tıkanmasına neden olur.

Endoskopik torasik sempatektomi (ETS), hiperhidrozu tedavi etmek için mevcut minimal invaziv bir prosedürdür. Aşırı sempatik sinir aktivitesini ortadan kaldırmak için çok küçük kesiler kullanılarak sempatik zincir kesilir veya kenetlenir.

Bu yaklaşımı kullanarak, prosedür açık cerrahiye göre daha hızlı iyileşme ve daha az yara izi ile ayakta tedavi bazında yapılabilir. İşlem, hastaların yüzde 98'inden fazlasında ellerin aşırı terlemesinin giderilmesinde oldukça etkilidir.

Ayrıca komplikasyon riski çok düşüktür. ETS ayrıca koltuk altı hiperhidrozu olan veya koltuk altlarında aşırı terleyen seçilmiş hastalarda da uygulanabilir.

aşırı el terlemesi nedenleri